سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دوربین مداربسته آنالوگ و تحت شبکه چه تفاوتی با هم دارند؟

دوربین مداربسته آنالوگ و تحت شبکه چه تفاوتی با هم دارند؟

دوربین مداربسته هایک ویژن را بر اساس نوع سیگنال خروجی به دور گروه اصلی دوربین مداربسته تحت شبکه یا IP و دوربین مداربسته آنالوگ یا turbo HD تقسیم بندی می کنند.

 

سیستم مدار بسته آنالوگ:

 

دلیل این که این سیستم ها را آنالوگ می نامند این است که تصویرها به وسیله دوربین های مداربسته آنالوگ به دستگاه ذخیره کننده منتقل می شود.

 

برخی از تجهیزاتی که به طور اختصاصی در سیستم های مداربسته آنالوگ استفاده می شود شامل موارد زیر است:

 

دوربین مداربسته آنالوگ یا HD: دریافت تصویر به وسیله دوربین مداربسته هایک ویژن انجام می شود و به صورت سیگنال های آنالوگ به خروجی دوربین فرستاده می شود.

دستگاه (DVR (digital video recorder: این دستگاه تصویرها را از دوربین دریافت و پردازش می کند و این امکان را ایجاد می کند که بتوان تصاویر را به صورت دیجیتالی نمایش داد و ضبط کرد.

کابل کواکسیال: این کابل برای انتقال سیگنال های تصویرهای دریافت شده از دوربین آنالوگ به دستگاه ذخیره کننده DVR در این سیستم استفاده می شود.

منبع تغذیه: دوربین های مداربسته معمولا 12 ولتی هستند. تبدیل برق شهر 220 ولتی به برق 12 ولتی نیازمند استفاده از منبع تغذیه یا آداپتور با جریان مناسب است.

فیش BNC: برای اتصال دوربین به دستگاه ذخیره کننده با استفاده از کابل کواکسیال به یک فیش BNC هم نیاز است.

 

سیستم مدار بسته تحت شبکه:

 

علت اصلی این که این سیستم ها را تحت شبکه می نامند این است که در این سیستم ها از پروتوکل های شبکه برای انتقال اطلاعات استفاده می شود.

 

یک سیستم مداربسته تحت شبکه از قسمت های زیر تشکیل شده است:

 

دوربین مداربسته تحت شبکه یا (IP (intenet protocol که مانند یک کامپیوتر کوچک عمل می کند و جز به جز تصویرها را از شبکه دریافت می کند و به صورت دیجیتال به شبکه منتقل می کند.

 

دستگاه (NVR (network video recorder که در سیستم مداربسته شبکه به ضبط و پخش تصویرهای دریافت شده از دوربین می پردازد.

سوییچ شبکه در نقش انشعاب های کابلی کاربرد دارد و انتخاب یک سوییچ مناسب به صرفه جویی در مصرف کابل و سیم کمک می کند.

در سوییچ هایی که از PoE پشتیبانی می کند فقط یک سیم بین دوربین مداربسته هایک ویژن و سوییچ وصل می شود و از طریق همان کابل جریان برق و اطلاعات منتقل می شود.

کابل شبکه یا LAN برای انتقال اطلاعات و داده از دوربین به دستگاه ضبط کننده و دیگر تجهیزات شبکه استفاده می شود.

در صورتی که سیستم مدار بسته از قابلیت PoE پشتیبانی نکند علاوه بر کابل شبکه به یک کابل یا سیم برق هم برای تامین انرژی احتیاج می شود.

 

مقایسه سیستم های دوربین مداربسته Turbo HD و تحت شبکه:

 

به طور کلی یکی از مورد توجه ترین تفاوت های سیستم های آنالوگ و تحت شبکه در قیمت آن هاست چرا که دوربین های آنالوگ یا Turbo HD نسبت به دوربین های تحت شبکه یا IP مقرون به صرقه تر است.

 

از دیگر تفاوت های بین دوربین مداربسته آنالوگ و تحت شبکه این است که کیفیت تصویری آن ها متفاوت است. سیستم های دوربین مداربسته آنالوگ محدودیت بیشتری در کیفیت تصویر دارند.

 

مورد دیگر این است که سیستم های آنالوگ نصب راحت تری دارند و کاربری‌ آن ها ساده تر است اما تکنولوژی به کار رفته در سیستم های تحت شبکه پیشرفته تر است.

 

از لحاظ کابل کشی سیستم های دوربین مداربسته هایک ویژن از نوع آنالوگ و تحت شبکه تفاوتشان در این است که تکنولوژی های اجرا و نصب در سیستم تحت شبکه بالاتر از سیستم آنالوگ است. در سیستم های تحت شبکه حتی می توان با استفاده از فیبرهای نوری محدودیت هایی که برای طول کابل وجود دارد را از بین برد.

البته فیبرهای نوری در صورت استفاده از مبدل برای سیستم ها آنالوگ هم قابل استفاده است.

 

دیگر تفاوتی که بین سیستم های مداربسته آنالوگ و تحت شبکه دیده می شود امکانات نرم افزاری بالای سیستم های مداربسته تحت شبکه است. نرم افزارهایی که در این زمینه به کار می رود در ایجاد امنیت بیشتر کمک می کند. نرم افزارهایی که در سیستم های آنالوگ کاربرد دارد محدود تر هستند.